علت های اصلی درد زیر بغل

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

علت های اصلی درد زیر بغل

بازدید: 18

درد زیربغل علل مختلفی دارد. ممکن است درد مستقیما ایجاد شده باشد اما بیماری‌هایی موجود در ساختار داخل و نزدیک زیربغل هم می‌توانند درد منتشر شده (دردی که از بخش دیگری از بدن نشات می‌گیرد اما در جای دیگری احساس می‌شود) از نواحی دورتر باشد. بعضی از این علل ممکن است تنها در یک زربغل ایجاد درد کنند در حالی که بعضی از آنها (مثل بزرگ شدن غدد لنفاوی به علت عفونت ویروسی) ممکن است موجب درد در هر دو سمت شود.

 

کشیدگی عضله
عضلات زیربغل جزو عضلات پر استفاده و مستعد کشیدگی هستند بخصوص با فعالیت‌هایی همچون بالا بردن، کشیدن، پرت کردن یا هل دادن. فعالیت‌هایی همچون بالا بردن وزنه و ورزش (مثل بیسبال) ممکن است موجب کشیدگی و پیچ خوردگی شود. فشار موضعی روی عضلات و سایر ساختارهای زیربغل همانند استفاده از عصای زیربغل (برای موارد شکستگی پا) هم می‌تواند موجب درد شدید زیربغل شود.

عضله بزرگ سینه‌ای بوسیله ورزش کردن یا بلند کردن وزنه صدمه می‌بیند. ماهیچه غرابی بازویی از طریق ورزشهای پرتابی همانند بیسبال یا ورزش‌های دیگری همچون تنیس صدمه می‌بیند.

علائم کشیدگی عضله به اینکه چقدر کشیدگی عضله جدی باشد، بستگی دارد. این علائم عبارتند از:

درد یا ناراحتی پس از حرکت که عضله را می‌کشد.
قرمزی یا کبودی
پیچ خوردگی یا گرفتگی عضله
ورم
در مورد کشیدگی‌های ملایم، پزشکان به شما توصیه می‌کنند که عضله را استراحت دهید و از فعالیت‌هایی که موجب درد شده‌اند، خودداری کنید. همچنین می‌توانید روی ناحیه صدمه دیده، یخ بگذارید و داروی مسکن استفاده کنید تا درد و ورم کاهش یابد. اگر علائم بدتر شدند یا در طی چند هفته بهبود پیدا نکردند، به پزشک مراجعه کنید.

حساسیت و آلرژی
دئودورانت، عطرها، لوسیون‌ها و شامپو‌های بدن رایج‌ترین تحریک کننده‌های پوست هستند. اگر حساسیت پوستی یا مشکلات پوستی مشخص دارید، هر یک از این وسیال می‌تواند یک عامل تحریک باشد و ممکن است موجب درد شود. سایر علائم مرتبط با تحریک پوست یا مواد حساسیت‌زا عبارتند از:

التهاب
قرمزی
جوش
ورم
خارش
گرما
اگر واکنش آلرژیک ناشی از استفاده از یک ماده آرایشی یا دئودورانت دارید، استفاده از آن را فورا متوقف کنید و برای جلوگیری از علائم جدی‌تر به پزشک مراجعه کنید. برخی از موادی که باعث حساسیت می‌شوند از قرار زیر هستند:

پودر رختشویی
نرم کننده پارچه
صابون
دئودورانت
عطر
کرم ریش تراشی
کرم مرطوب کنده یا لوسیون
این محصولات ممکن است حاوی مواد شیمیایی یا معطری باشند که پوست را تحریک می‌کند. کسی که به حساسیت پوستی خود نسبت به برخی موادف مشکوک است باید محصولاتی را که در طول روز استفاده می‌کند، یادداشت کند و آنها را به متخصص پوست گزارش دهد. تست آلرژی ممکن است به پیدا کردن محصول تحریک کننده کمک کند.

تراشیدن زیربغل
تراشیدن موی زیربغل به طور نامناسب یا غیرموثر هم موجب درد زیربغل می‌شود. استفاده از تیغ‌های کهنه یا کثیف می‌تواند خطر عفونت را افزایش داده و منجر به ملتهب شدن فولیکول‌های مو شود. در نتیجه ممکن است متوجه جوش‌های دردناک کوچک یا موی زیرپوستی شوید. برای جلوگیری از بروز ناراحتی، همیشه موقع تراشیدن مو از یک تیغه تمیز و تیز استفاده کنید. همجنین توجه کنید که پوست‌تان مرطوب بشاد تا از خشکی زیاد و تحریک ناشی از کنده شدن پوست، جلوگیری شود.

عفونت‌های پوستی عامل درد زیربغل
عفونت پوست زیربغل ممکن است موجب ناراحتی و درد شود. باکتری‌ها در جاهای گرم و مرطوب همچون زیربغل به دام می‌افتند. رشد زیاد باکتری‌ها در این ناحیه ممکن است منجر به عفونت شود که موجب قرمزی، ورم و درد در بین سایر علائم می‌شود. سایر انواع عفونت همانند عفونت‌های قارچی به علت کرم حلقوی یا مخمر نیز ممکن است موجب دردی مشابه و تحریک در این ناحیه شود.

عفونت ملایم در صورتی که شخص این ناحیه را تمیز و خشک نگه دارد، می‌بایست بدون درمان از بین برود. البته ممکن است پزشک استفاده از کرم‌های آنتی بیوتیک یا داروها را برای درمان موارد شدیدتر، توصیه کند.

هیدرادنیت
هیدرادنیت یک بیماری مزمن است که موجب علائمی مشابه با آکنه شدید می‌شود. هیدرادنیتیس به علت فولیکول‌های مو و غدد بسته بروز می‌کند. این مورد در نواحی مثل زیربغل که پوست به همدیگر ساییده می‌شود، شایع است. هیدرادنیتیس می‌تواند منجر به کیست‌ها یا دمل‌های چندگانه شود که در این ناحیه بروز می‌کند. به منظور از بین بردن این‌ها، پزشک احتمالا دچار درد و ناراحتی خواهد شد. پزشکان می‌توانند هیدرادنیتیس را با داروهای ضد التهاب درمان کنند. بعضی از موارد ممکن است لازم به جراحی باشد.

ویروس واریسلا زوستر (عامل زونا و آبله مرغان)
ویروس واریسلا زوستر موجب آبله مرغان و زونا می‌شود. در هر دو بیماری موجب جوش‌هایی در زیربغل می‌شود اگر چه آبله مرغان معمولا روی صورت، پشت و قفسه سینه می‌شود. جوش‌های زونا معمولا به صورت یک نوار روی یک سمت صورت یا بدن، سمت چپ یا راست می‌شود. شخصی با زونا ممکن است این علائم را هم تجربه کند:

تب
سردرد
لرز
ناراحتی
ممکن است بیمار قبل از مشاهده و بروز جوش دچار درد و سوزن سوزن شدن در این ناحیه شود. پزشک داروهای ضد ویروسی را تجویز می‌کند تا فرایند درمان را تسریع کند و داروهای مسکن نیز به کاهش علائم کم می‌کنند.

اینترتریگو
اصطکاک و رطوبت در چین خوردگی‌های پوست می‌تواند منجر به نوعی التهاب به نام اینترتریگو شود. اینترتریگو منجر به قرمزی، درد و سوزش می‌شود و حتی ممکن است موجب ایجاد بوی ناخوشایند شود. در صورت درمان نشدن، عفونت‌های ثانویه باکتریایی یا قارچی ایجاد می‌شود که باعث درد بیشتر می‌شود. کاندیدا نوعی مخمر است که می‌تواند باعث ایجاد اینترتریگو شود. این عامل پوست را قرمز می‌کند و باعث ایجاد پلاک سفید می‌شود.

فشردگی عصب و درد زیربغل
فشردگی هر نوع عصب درزیربغل یا همان عصب باریکش معمولا موجب درد زیربغل می‌شود. که اغلب به صورت سوزش بروز می‌کند. این عارضه ممکن است همراه با سوزن سوزشن شدن یا بی حسی در دست یا بازو یا ضعف شود. فشردگی عصب ممکن است به علت صدمه ناشی از فشار روی عصب در نتیجه تومور یا ورم باشد. یک نوع سرطان ریه، تومورهای پانکوست معمولا موجب درد در زیربغل می‌شود. این وضعیت می‌تواند همراه با ورم صورت، گردن یا بالای بازو باشد و براحتی با عکس رادیولوژی مشخص می‌شود.

کیست‌ها
این کیست‌ها به هنگامی که بدن مایعات را در زیربغل تجمع دهد، موجب ورم و درد می‌شود. کیست‌ها ممکن است عفونی باشند بخصوص باکتری‌های استافیلوکوکوس که معمولا روی پوست زندگی می‌کنند.

لیپوما
لیپوما یک توده بافت چربی است که مثل لاستیک حس می‌شود. شخصی که این توده را دارد می‌تواند آن را در زیر پوست حرکت دهد. اکثر لیپوماها غیر سرطانی هستند و موجب درد نمی‌شوند. البته لیپوماهایی که به سرعت رشد می‌کنند می‌توانند موجب درد بوسیله ایجاد فشار روی اعصاب یا عروق خونی شوند. در صورتی که متوجه چنین چیزی شدید، باید به دنبال درمان باشید.

دیابت
دیابت می‌تواند نوروپاتی یا صدمه عصبی را بیشتر کند که موجب درد سوزناک در بخش مبتلا شود. نوروپاتی دیابتی ممکن است در افرادی که مدت طولانی بیماری دارند اما درمان نکردند، به وجود آید.

درد زیربغل ناشی از پسوریازیس
پسوریازیس یک بیماری خودایمن است که منجر به رشد بیش از اندازه سلول‌های پوستی می‌شود. تجمع سلول‌های پوست، لکه‌هایی به نام پلاک را تشکیل می‌دهد. این پلاک‌ها می‌توانند موجب علائمی همچون خارش و درد شوند. پلاک پسوریازیس ممکن است هر جای بدن بوجود آید حتی زیربغل. بعضی از اشکال پسوریازیس در این ناحیه شایع‌تر هستند مثل پسوریازیس اینورس. درمان پسوریازیس معمولا شامل داروهای خوراکی و موضعی برای کنترل علائم است.

بیماری عروق محیطی
بیماری عروق محیطی، باریک شدن عروق کوچکتر در بازوها و ساق پا است. این عارضه موجب اکسیژن گیری کمتری عضلات و اندام‌های بدن از خون می‌شود. کمبود اکسیژن به عضلات صدمه می‌زند. اگر دچار بیماری تنگی عروق محیطی در یک یا هر دو دست هستید، ممکن است که احساس درد زیربغل هم داشته باشید.

بیماری قلبی
ما معمولا وقتی به بیماری قلبی فکر می‌کنیم، تصورمان در مورد درد، درد قفسه سینه است اما علائم بیماری عروق کرونر بخصوص بیماری قلبی در زنان، می تواند بسیار نامعمول و مبهم باشد و ممکن است فقط شامل علائم درد زیر بغل باشد. درد معمولا خسته کننده و دردناک است و ممکن است همراه با ناراحتی در پشت یا فک، تهوع و این احساس کلی که مشکلی وجود دارد، باشد.

درد زیربغل مربوط به قاعدگی
بسیاری از زنان قبل و هنگام پریود دچار درد سینه می‌شوند که ممکن است در زیربغل هم منتشر شود اما بعضی هم ممکن است این ناراحتی را فقط در زیربغل حس کنند.

آنژین
آنژین به علت کمبود خون پر اکسیژن به قلب رخ می‌دهد. این عارضه به این دلیل رخ می‌دهد که یکی از عروق منتهی به قلب باریک یا بسته شده است. آنژین معمولا موجب درد و ناراحتی قفسه سینه می‌شود که گاهی اوقات شدید است اما ممکن است موجب فشار و درد در نواحی دیگر هم شود از جمله:

زیربغل
شانه‌ها
پشت
گردن
فک
بعضی از افراد ممکن است حسی شبیه به سوهاضمه و نفخ داشته باشند. آنژین یکی از علائم بیماری قلبی زمینه‌ای مثل بیماری عروق قلبی است که می‌تواند منجر به حمله قلبی شود. چندین نوع آنژین وجود دارد. هر کسی که به داشتن آنژین مشکوک است باید به پزشک مراجعه کند.

ریفلاکس اسید و درد زیربغل
ریفلاکس اسید گاهی اوقات می‌تواند منجر به دردی شود که فقط در زیربغل احساس شود.

بزرگی و ورم غدد لنفاوی
درد زیربغل ممکن است همراه با ورم گره‌های لنفاوی باشد که اوایل ممکن است هیچ توده یا ورم قابل ملاحظه‌ای وجود نداشته باشد. گره‌های لنفاوی در زیربغل (آگزیلا) ممکن است به چندین علت بزرگ شوند که برخی از این دلایل موجب بزرگ شدن در یک طرف (لنفادنوپاتی یک طرفه زیربغل)، و سایر آنها بر هر دو زیربغل موثر است. علل احتمالی بزرگ شدن گره‌های لنفاوی عبارتند از:

عفونت‌ها: عفونت‌های ویروسی همچون مونونوکلئوز و HIV، عفونت‌های باکتریایی همچون بیماری خراش گربه، سیفلیس، توبرسلوز و بیماری انگلی همجون توکسوپلاسموز ممکن است منجر به حساسیت و بزرگی گره‌های زیربغل (لنفپادنیت) می‌شود. عفونت‌ها در سینه (ماستیت)، دست، بازو، گردن و بخش‌هایی از قفسه سینه و بالای شکم هم ممکن است گره‌های لنفاوی در زیربغل می‌شوند که موجب درد و ورم می‌شود.
بیماری خودایمن: بیماری‌هایی همچون آرتریت روماتوئید و لوپوس ممکن است منجر به بزرگ شدن دردناک غدد لنفاوی در زیربغل می‌شود.
سرطان: چندین سرطان وجود دارد که می‌تواند به گره‌های لنفی زیربغل گسترش یابد. لنفوم‌هایی همچون لنفوم هوچکین ممکن است در این گره‌های لنفاوی شروع شود. در حالی که بسیاری از افراد با گسترش سرطان به عنوان یکی از علل متاستاز غده لنف آشنا هستند، اکثر سرطان‌ها ممکن است تا این گره‌ها پخش شوند از جمله سرطان ریه و ملانوما. در بعضی موارد بزرگی و درد غده لنف در یک زیربغل ممکن است اولین نشانه سرطان باشد. بزرگی غدد لنفاوی ناشی از عفونت حساس، نرم و متحرک است در مقابل آنهایی که ناشی از سرطان هستند، غیر حساس، ثابت و نرم هستند اما استثنائات بسیاری هم وجود دارد.
سرطان
در مواردی نادر درد زیربغل به خصوص زیربغل چپ که از بین نمی‌رود ممکن است یکی از علائم رشد سرطانی از جمله سرطان سینه باشد. سرطان می تواند موجب غدد لنفاوی زیربفل به طور دردناکی متورم شوند. ممکن است شخص متوجه توده‌ای زیر بازو یا زیربغل خود شود که موجب درد و ناراحتی مستمر می‌شود. درد زیربغل نیز ممکن است ناشی از یک نوع خاص درمان سرطان مثل برداشتن غده لنفاوی یا ماستکتومی باشد. هر کسی که متوجه ترشحات بافت یا توده‌هایی در قفسه سینه یا بافت پستان شود باید به دنبال مراقبت‌های درمانی باشد. گزینه‌های درمان برای سرطان بستگی به مرحله آن دارد که منظور میزان گسترش آن است. در کل مراحل اولیه، درمان ساده‌تر است.

 

بیشتر بخوانید: https://medicalplay.game.blog/2023/11/20/%d8%b9%d9%84%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%af-%d8%b2%db%8c%d8%b1-%d8%a8%d8%ba%d9%84/



می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: سه شنبه 28 فروردين 1403 ساعت: 12:9 منتشر شده است
نظرات()

مطالب مرتبط

نظرات


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

نام کاربری
رمز عبور

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

تبلیغات

متن

چت باکس


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

پشتيباني آنلاين

پشتيباني آنلاين

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 52
کل نظرات کل نظرات : 0
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 141
بازدید دیروز بازدید دیروز : 129
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 14
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 13
آي پي امروز آي پي امروز : 47
آي پي ديروز آي پي ديروز : 43
بازدید هفته بازدید هفته : 272
بازدید ماه بازدید ماه : 141
بازدید سال بازدید سال : 55858
بازدید کلی بازدید کلی : 262481

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 185.191.171.9
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز :

درباره ما

به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سیستم 24 و آدرس system24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود